Motiváció
Mozgatórugóink : Mi hajt bennünket és honnan jön az erő ?
A motiváció szó a latin eredetű movere igéből ered, melynek jelentése mozogni, mozgatni.
Sok éve vitatott téma , hogy honnan jön az erő ami mindig továbblendít bennünket életünk folyamán. Itt azonban szögezzük le , hogy meg kell különböztetnünk külső és belső motivációt. A külső- talán rá is jöttél – hogy egy kívülről jövő teljesítésre ösztönző kényszer , ami aztán komoly frusztrációt is okozhat, mert nem az egyén sajátja.
Ezzel szemben a belső motiváció az ami igazán a szíved mélyéről jön. Tehát megteszel dolgokat , véghez viszel, elkezded akkor is , ha nincs semmilyen kényszer rajtad. Szívvel, lélekkel elkötelezed mellette magadat. Vajon miért van az hogy vannak olyan emberek már 40 évesen nem akarnak semmit újítani se a kapcsolataikban, se a munkájukban , mások pedig 50 -60 -70 évesen ,sőt később is vállalkoznak , előlről kezdik az életüket, új szakmát , nyelvet tanulnak ?
Miért van az , hogy bizonyos dolgokat vég nélkül tologatunk , míg más dolgok esetében időt energiát nem kímélve , hegyeket megmozgatva megteszünk ?
A kutatók arra jöttek rá , hogy a belső motiváció, mind genetikai eredetű, mind a szocializáció, a környezet a nevelés eredménye. Tehát ha azt láttad otthon , úgy neveltek, hogy igen, aktívan kell élni , folyamatosan megújulni , a változásokat elfogadni akkor nagy a valószínűsége , hogy ezt a mintát látod követendőnek. De az is előfordulhat , hogy éppenséggel zavart őseid , szüleid állandó pörgése és felnőtt életedben a nyugalmas életformára vágysz. Ami nyugalmas ugyan , kényelmes, de nem változatos, nincsenek benne kihívások, az állóvíz érzetét keltheti benned.
A legújabb kutatások szerint a külső és belső motiváció eltérő eredményeket hozhat.A külső motiváció egyes szakemberek szerint a boldogtalanságot eredményez , azáltal, hogy a külvilágnak és a társadalmi elvárásoknak akarunk megfelelni mind az anyagi , mind a elismertségre vonatkozó igényünk szerint.
A belső motiváció viszont egy sokkal boldogabb létet eredményezhet , ha kihasználjuk képességeinket és kezünkbe vesszük életünk irányítását.
„Szerezd hát meg magadnak azt, ami teljesen tőled függ: légy őszinte, méltóságteljes, munkabíró, ne hajhászd az élvezetet, ne elégedetlenkedj a sorsoddal, légy kevéssel beérő, jóindulatú, szabad, komoly, keresetlen, nagylelkű. Nem érzed-e, hogy mennyi mindent meg tudnál szerezni, amire nem hozhatod fel kifogásnak az alkalmatlanságot, a rátermettség hiányát? Te pedig szántszándékkal alatta maradsz a mércének? Vajon a rátermettség hiánya kényszerít rá, hogy zúgolódj, az élethez görcsösen ragaszkodj, hízelegj, testi állapotodat okold, hogy tetszelegj, hogy komolytalan légy, hogy lelkednek annyi nyugtalanságot okozz? Nem! Az istenekre nem! Mindezeket a hibákat már régen levetkőzhetted volna, s legföljebb csak azzal vádolhatnának, hogy valóban lassúbb, nehezebb felfogású vagy. Ezen is segítened kell azonban gyakorlással, s nem szabad elnézned magadnak ezt a mentségedet, vagy éppen tetszelegned benne.”/ Marcus Aurelius /
Motivációinkat öt csoportra oszthatjuk.
- SZEMÉLYES SZFÉRA
Ide tartoznak a személyes szükségletek , étel ,ital , lakás és kényelmünket /pl autó / ill. jóllétünket /pl masszőr, utazás, szórakozás / szolgáló dolgok.
A szükséglet pszichológiai megfelelője a drive (ejtsd: drájv), amely angol szó és jelentése űzni, hajtani ill. hajtóerő. A drive a szükséglet nyomán kialakuló, belső késztetés, a viselkedés hajtóereje. A drive alapvető feladata a mozgásra , tettekre való késztetés.
- BIZTONSÁG
Ezen a fizikai/pl megfelelő ingatlan, anyagiak / és érzelmi biztonságot értjük ,az elfogadást a szeretetet.
- TÁRSAS KAPCSOLATOK
Az emberi kapcsolatokra / pár, munka, baráti , rokoni stb / való igény , törekvés.
- POZÍCIÓ ÉS ELŐMENETEL
Karrier, munka , a társadalmi ranglétrán betöltött pozíció, szerep.
- ÖNMEGVALÓSÍTÁS
Az életfeladat , a hivatás megtalálása, karitatív tevékenységek.
Nos nézzünk magunkba vajon ezek közül mi motivál bennünket legjobban ? Mi az amiért mindenre hajlandóak vagyunk ? Amiért gondolkodás nélkül harcba indulunk ? És mi az ami nem fontos számunkra és egy lépést sem teszünk érte? Vajon miért ?
Egy biztos csak a belső motiváció éleszti fel bennünk a tüzet és késztet újabb és újabb cselekvésekre. E nélkül a siker nem szegődik nyomunkba sem a kapcsolatainkban sem a munkánkban , vállalkozásunkban.
De hogyan érhetjük mindezt el? És miért tevékenykednek a motivált emberek ?
Erre kétféle alternatívánk van.
Egyik a célunk elérése, cselekvés öröme, A boldogabb életre után való vágyakozás .
A másik a kudarc, a sikertelenség elkerülése.
Vajon miért van oly sok ember aki nem tesz semmit egyik cél érdekében sem ?Sajnos mert a saját maga által kialakított börtönben van.
Joggal mondhatod, hogy nagy szavakat használok , de ezt megtapasztalhatjuk életünk folyamán , rá kellett jönnünk , hogy nálunk van a lakat kulcsa.
DE ITT A JÓ HÍR !
Gyerekkori traumáink átírásával ezek a minták , beidegződések átalakíthatóak.
Te kellessz hozzá ! Gyere vágj bele !
MOTIVÁCIÓRÓL –SZÖSSZENETEK
Motiváció – változás
Minden kezdet nehéz. Minél tovább halogatjuk a problémát , minél tovább görgetjük magunk előtt , az annál mélyebben van a tudattalunkban .
Ötletek a halogatás elkerülésére
- Szabdaljuk szét céljainkat kisebb részcélokra , amik könnyen teljesíthetőek !
- Tűzzünk magunk elé időkorlátokat !
- Kerüljük el e kísértéseket !
- Vonjunk be egy kontrollszemélyt akiben megbízunk !
- Ne feledkezzünk el a jutalmazásról , ha léptünk előre célunk fele.
MOTIVÁCIÓ GYILKOS A FACEBOOK
Amerikai kutatók arra voltak kíváncsiak , hogyan hat önértékelésünkre és motivációnkra a közösségi média. A saját profil 5 perces nézegetése után megnőtt az önbecsülés. Utána azt vizsgálták h mennyire motiváltak a résztvevők. Kiderült , hogy a Facebook használata után az emberek pozitívan vélekedtek magukról , így csökkent a motivációjuk arra nézve , hogy még jobban teljesítsenek .
STRESSZ ÉS MOTIVÁCIÓ
Kétféle stressz létezik jó és a rossz. Azt gondoljuk, hogy a stressz az ellenségünk pedig nem az. Akkor ártalmas , ha meg vagyunk győződve róla ,hogy az . De gondolhatunk rá pozitív eszközként is ami motivációnkat erősíti ezzel segíti megküzdésünket a nehéz helyzetekkel és ezáltal kedvező hatással is lehet az egészségünkre./ Harvard Egyetem 2012. /
TANULNI ? HOGYAN VEGYEM RÁ ?
Kik azok a gyerekek akik szorgalmasak ? Betartják az iskolai szabályokat elvégzik a rájuk rótt feadatokat?
A gyerek motiváltságának alakulásában a szülőknek , a gyereket ért hatásoknak bizony nagy a szerepük.
A motiváció akkor magas a gyermeknél ha pozitívan kötődik a szülőhöz , pozitív érzelmi viszony van köztük.
Finn és magyar kutatások rávilágítottak , hogy a tanulási motivációra nincs jó hatással a szülői korlátozás , a következetlenség és a túlszabályozás.
A gyermekek tanulás iránti motiváltsága közvetlen direkt módszerekkel nem alakítható. A közösen végzett tevékenység, játék azonban olyan örömöt adhat , amely a gyermek számára erős motiváltságot eredményez a tanulásra.
MOTIVÁCIÓK AZ IDŐSEBBEK SZÁMÁRA
- Járjon csoportokba !
- Legyen napirendje !
- Fizikai aktivitást iktasson be minden napra !
- Legyen hobbija !
- Tanuljon !
- Tartson kapcsolatokat fiatalokkal !
MOTIVÁCIÓ ELMÉLETEK / a teljesség igénye nélkül /
MASLOW híres a piramisáról. Elmélete szerint ha az emberek kielégítették biológiai szükségleteiket, majd az érzelmieket, utána az önmegvalósítás válik fő motivációvá.
CLAYTON PAUL ALDERFEL továbbfejlesztette Maslow elméletét.
Három szintet nevez meg
- létérdekek szintje
- kapcsolatok kialakítása és fenntartása
- növekedési szint
CLARK LEONARD HULL
Nevéhez fűződik a drive elmélet. A hiány szükségletet indukál amely aktiválja a drive-ot és az elindítja a megfelelő viselkedést.